Парфюмът представлява спиртен разтвор на композиция от миризми, течна смес от натурални и синтетични уханни субстанции. Според тяхното ухание парфюмите се делят на групи. Парфюмът се описва според:

концентрацията на ароматното масло
ароматни нотки
ароматната категория, към която принадлежат
Ароматите са описани “музикално”. За тях се казва, че съдържат три вида нотки, които създават хармонична последователност на аромата. Нотките се разкриват постепенно след време.

* Първо се усещат върховите нотки формират първоначалното впечатление от аромата. Могат да бъдат цитрусови, свежо зелени, ананасови. Те се усещат моментално след нанасяне на парфюма. Съдържащите се в тях елементи са с много силен аромат, който обаче много бързо се изпарява. Уханията на цитрус и джинджифил са характерни върхови нотки.
*Сърцевите нотки се усещат след като върховите нотки се разнесат, между 2 минути и един час след нанасяне. Съдържащите се в тях елементи формират “сърцето” или главното тяло на аромата. Уханието им е по-меко и заоблено от това на върховите нотки. Сърцевите нотки могат да бъдат пикантни, цветни, роза, жасмин, портокалов цвят, плодови.Уханията на роза и лавандула са много характерни сърцеви нотки.
*Базовите нотки се усещат до 30 минути след нанасяне или след като аромата засъхне. Съдържащите се в тях елементи често са фиксиращи, за да укрепнат по-леките върфови или сърцеви нотки. Базовите нотки са дървесни, кехлибарени, мускусови.

Не трябва да се избира аромат само според върховите нотки. Необходимо е време, за да се разгърне аромата. Базовите нотки се появяват последни, но те определят вида на парфюма.

Категории парфюми

Основният акорд на композицията определя ароматната категория на парфюма. Най популярните са цветна, ориенталска и шипрова, но има също дървесна, цитрусова, фрактална.

парфюми

Цветната категория е най-голямата и най-популярната категория дамски аромати с флорален букет в основата си.Тя се състои от няколко подгрупи:зелена (със свеж пролетен аромат), дървесно-мускусова, плодова, водна.
Ориенталската е топла и чувствена, базирана на подправки, канела и ванилия. Съдържат субстанции от шипър, но най-важните компоненти тук са смолите от ориенталски дървета. В тази група влизат цветна, пикантна, ванилова, дървесна подкатегории.
Шипрова-по името на парфюма на Коти SHYPRE от 1917г. Категорията се отличава с дървесни, мъхови и флорални акорди, а подразделенията и са цветна и плодова.
Дървесна-с отличителни дървени нотки като: бор, сандалово дърво, кедър.
Цитрусова. Свежа и ободряваща. Ухание с цитресови масла от лимон, грейпфрут, портокал и др.
Фрактална-непреходна категория, базирана на нотки лавандула, мъх и дървесина.

Избор и нанасяне на парфюм

История на парфюмите

Историята на парфюмите е стара може би колкото е стара историята на човечеството. Названието “парфюм” произлиза от латинския термин perfumum (през дима) и означава жертвоприношение за боговете, запалване върху специални олтари на ароматични треви и билки. Намерени са археологически и литературни доказателства, които потвърждават, че още древните цивилизации – Египет, Шумер, Индия, Китай са използвали ароматни мехлеми и парфюми. Ароматите са се използвали не само във всекидневието, но и при религиозните ритуали. Първи египтяните използват парфюми преди повече от 3000 години. Египетските папируси свидетелстват, че жените на фараоните са лепели точици от смола по лицата си, съдържащи различни ароматни съставки. Парфюми са използвани и при балсамирането на фараоните. От Египет парфюмите достигат Гърция и Рим. Гърците използвали аромати, за да отдават почит на загиналите във войната воини, за масажи, дори има сведения, че римските императори използвали парфюми, за да прикрият следите от нощните оргии. В Коринт за пръв път се изработват и парфюми с флакони. парфюмПрез 13в. кръстоносците пренасят парфюма в Европа. За исвестно време употребата му е забрананена от Църквата, но по-късно кръстоносците донасят нови ухания от ориента. Интересно е, че се използва като дезинфекционно средство срещу големите епидемии като чума, холера и др. Особена популярност добива през Ренесанса. В дворците навлизат ухания на роза, портокал, ментол, а впоследствие великите откриватели донасят от Индия и Америка нови аромати, които внасят екзотична нотка в аромата – какао, шибой, ванилия и др. Използването на парфюми достига своя връх при Луи XIV във Франция, която и до днес е производител на парфюми в световен мащаб. Бумът на парфюмите е във втората половина на 20ти век, когато се развиват много технологии за създаването на парфюми. В света съществуват над 2000 естествени и синтетични ухания, с които съвременните компании създават нови аромати.

Ароматизиращи продукти

Ароматизиращите продукти се различават по концентрацията на ароматното масло в тях. Колкото по-висока е концентрацията, толкова по-силен е ароматът. Затова парфюмът е винаги по-скъп от тоалетната вода.
дама с парфюм

дама с парфюм

3% – Ароматизиращи продукти със съдържание на парфюм – кремове и лосиони за тяло, дезодоранти, балсами след бръснене, душ-гелове и др.

3-8% – одеколон
8-10% – Eau de Toilette
10-20% – Eau de Parfum
20-40% концентрация на ароматното масло – Parfum

обратно в шишенцата избор на парфюм шишенца за парфюм

Сподели с приятелите си:
Сподели във Facebook!


Статията е прочетена 285 пъти