„Къде ще ходим? Хайде в МОЛ-а“ – това е най честия избор на младежите. Там има всичко за което мечтаят: Модни марки, готина храна, кино и атракциони и разбира се много други на тяхната възраст, търсещи същото. Но и семействата в почивните дни ходят „заедно“ там. Децата в детския кът, майките по магазините, бащите си почиват  на“ по чашка „. Заедно всеки е сам с любимото си занимание.

Защо МОЛ-овете имат такъв успех?

Думата  „Mall“ идва от британската игра на крокет, или „топката и mallett“ съчетава елементи на крокет и голф, която се играе на голяма площ.Концепцията за вертикална Mall се заражда в края на 1960 от Mafco компания. С разрастването на градовете за да бъдат в ценъра големите магазини, започват да порастват на височина.

Нищо ново под слънцето, от край време хората се забавляват всичко да им е на куп. За древните времена това са били панаирите и сборищата, пазарите,  по – късно халите и ЦУМ-овете и РУМ-овете. Стандартите на тези сборища са се променяли  през времето.  Днес в МОЛ-а се рекламира един висок стандарт на живот, често недостижим за по-голямата част от посетителите му. Една грандиозна манипулация за всички възрастови групи, а за бедните гаврошовци бляскав сън.

Може би е хубаво да има място където на хората да им е забавно, ако не беше изкривяването на представата за забавно. Налагането на стремеж към един висок стандарт, непосилен за мнозина, ги прави зависими и нещастни.  Наличието на толкова забавления на едно място пък и отклонява  от друи,  по-духовни ценности. Библиотеки, музеи, изложби, храмовете, и разбира се невероятната ни природа.

Нейните заместители влизат в Мола: ледени пързалки, стени за катерене, плувни басейни, зимни градини , а може би и зоопарк.

И никненето на Мол-ове, като „гъби“, е явно защото е печелившо или това е показал маркетинга. Дано светът не се превърне в един огромен МОЛ с  хипнотизирани от разкоша жители. Дано хората успеят да балансират между материалното и духовното .

© Й. Богомилова