Месото – състав и свойства
Месото – състав и свойства

Преобладаващата част от населението са заклети фенове на месото. А сега ще ви разкажем за неговите състав и свойства. Разбира се в последните години към вегетарианството се присъединиха повече привърженици, а “зелените” са борят за опазване на природата, но любителите на месото продължават да взимат превес.

От десетилетия се разисква дали месото е полезно или не. Лекарите диетолози имат различни мнения по въпроса – някои казват, че има полезни качества, други изтъкват вредните му свойства. Мнението че месото не трябва да се изключва от менюто и най вече от детското доминира. Много е важно видът и качеството да бъдат подходящи, колкото до приготвянето –  най-добрият начин е чрез печене.

По състав и свойства месото е източник на ценни съставки. Например, то е основен източник на животински белтъчини (14-24%). В него се съдържат всички жизненоважни аминокиселини. В състава му влизат желязо, фосфор, калций, калий, манган, витамин A, B1, B6, B12, както и екстрактивни вещества, повишаващи секрецията на стомаха и възбудимостта на сърдечносъдовата и централната нервна система.

Въпреки, че месото е лека храна един от недостатъците е мазнината в него. Тя обаче може да бъде премахната преди или след печене, защото е видима. При шишчетата и пържолите на скара, мазнината се топи докато остане около 4%. Панирането обаче е изключение.

Птичето месо, особено от млади пилета е доста бедно на наситени мазнини, затова е и толкова подходящо за диети.

Пуешкото пък се смята за едно от най-постните меса, а мазнината, която се съдържа в него е богата на полиненаситени мастни киселини. Въпреки, че мазнината му е полезна, гъшето месо е по-трудно усвоимо от пилешкото. В патешкото се съдържат трудно топими наситени мазнини, но и голямо количество витамин А. И двете са трудно смилаеми.

Най-леко е заешкото месо по своя състав и свойста, защото в него има много липотропни вещества, които  предотвратяват прекомерното натрупване на мазнини в черния дроб и стимулират производството на лецитин. Така намалява рискът от сърдечни заболявания, атеросклероза и камъни в жлъчката.

Сподели с приятелите си:
Сподели във Facebook!


Статията е прочетена 173 пъти